پای پول در میان است: حساسیت ویژه هفته آخر لالیگا
با اینکه امشب بازیهای هفته آخر لالیگا برگزار میشود، اما مسابقات این هفته برای باشگاهها همچنان از اهمیت برخوردار است، چرا که یک رتبه بالاتر یا پایینتر میتواند در درآمد آنها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
با اینکه تکلیف بسیاری از سهمیههای اروپایی مشخص شده، اما همچنان سهمیه لیگ کنفرانس قطعی نشده است. اما فارغ از دستاوردهای ورزشی رتبه تیمهای در لالیگا از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد. بر اساس قانون لالیگا 25 درصد از کل حق پخش تلویزیونی توزیع شده بین تیمها بر اساس رتبه آنها در جدول خواهد بود.
برای مثال در فصل گذشته 1.4 میلیارد یورو حق پخش تلویزیونی بین تیمهای لالیگا توزیع شد. نیمی از این مبلغ طبق قانون به تساوی بین هر 20 تیم توزیع میشود و فصل گذشته از این منبع 35.6 میلیون یورو به هر تیم داده شد. اما نیمه دیگر حق پخش یعنی 713 میلیون یورو به دو قسمت 356 میلیون یورویی تقسیم شد.
یک نیمه 356 میلیون یورویی بر اساس آنچه دستاوردهای اجتماعی خوانده میشود بین تیمها توزیع شد. تیمهایی که هوادارانشان امتیاز تماشای لالیگا را بیشتر خریداری کرده باشند از این مبلغ سهم بیشتری میگیرند. اما نیمه دیگر 356 میلیون یورویی بر اساس رتبه تیمها در جدول توزیع میشود.
فصل گذشته میزان درآمد تیمها از این مبلغ به صورت زیر بود:
تیم اول: 17 درصد معادل 60.6 میلیون یورو
تیم دوم: 15 درصد معادل 53.5 میلیون یورو
تیم سوم: 13 درصد معادل 46.3 میلیون یورو
تیم چهارم: 11 درصد معادل 39.2 میلیون یورو
تیم پنجم: 9 درصد معادل 32.1 میلیون یورو
تیم ششم: 7 درصد معادل 24.9 میلیون یورو
تیم هفتم: 5 درصد معادل 17.8 میلیون یورو
با نگاهی به این آمار مشخص است که گاهی یک رتبه بالاتر یا پایینتر میتواند درآمد باشگاهها از محل حق پخش تلویزیونی را تا 10 میلیون یورو بالا ببرد یا کاهش دهد. به همین علت است که حتی رقابتهای هفته پایانی فارغ از کسب سهمیه اروپایی برای تیمهای اسپانیایی اهمیت پیدا میکند.
با اینکه تکلیف بسیاری از سهمیههای اروپایی مشخص شده، اما همچنان سهمیه لیگ کنفرانس قطعی نشده است. اما فارغ از دستاوردهای ورزشی رتبه تیمهای در لالیگا از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد. بر اساس قانون لالیگا 25 درصد از کل حق پخش تلویزیونی توزیع شده بین تیمها بر اساس رتبه آنها در جدول خواهد بود.
برای مثال در فصل گذشته 1.4 میلیارد یورو حق پخش تلویزیونی بین تیمهای لالیگا توزیع شد. نیمی از این مبلغ طبق قانون به تساوی بین هر 20 تیم توزیع میشود و فصل گذشته از این منبع 35.6 میلیون یورو به هر تیم داده شد. اما نیمه دیگر حق پخش یعنی 713 میلیون یورو به دو قسمت 356 میلیون یورویی تقسیم شد.
یک نیمه 356 میلیون یورویی بر اساس آنچه دستاوردهای اجتماعی خوانده میشود بین تیمها توزیع شد. تیمهایی که هوادارانشان امتیاز تماشای لالیگا را بیشتر خریداری کرده باشند از این مبلغ سهم بیشتری میگیرند. اما نیمه دیگر 356 میلیون یورویی بر اساس رتبه تیمها در جدول توزیع میشود.
فصل گذشته میزان درآمد تیمها از این مبلغ به صورت زیر بود:
تیم اول: 17 درصد معادل 60.6 میلیون یورو
تیم دوم: 15 درصد معادل 53.5 میلیون یورو
تیم سوم: 13 درصد معادل 46.3 میلیون یورو
تیم چهارم: 11 درصد معادل 39.2 میلیون یورو
تیم پنجم: 9 درصد معادل 32.1 میلیون یورو
تیم ششم: 7 درصد معادل 24.9 میلیون یورو
تیم هفتم: 5 درصد معادل 17.8 میلیون یورو
با نگاهی به این آمار مشخص است که گاهی یک رتبه بالاتر یا پایینتر میتواند درآمد باشگاهها از محل حق پخش تلویزیونی را تا 10 میلیون یورو بالا ببرد یا کاهش دهد. به همین علت است که حتی رقابتهای هفته پایانی فارغ از کسب سهمیه اروپایی برای تیمهای اسپانیایی اهمیت پیدا میکند.
برچسبها: رئال مادرید بارسلونا لالیگا اسپانیا فوتبال
اگر حوصله خواندن ندارید، برای شنیدن اخبار روز فوتبال از هرجای ایران با شماره 9099070330 تماس بگیرید.
در مستر90، می توانید خبرها را پیگیری کنید، با طرفداران فوتبال در ارتباط باشید و جایزه ببرید! {ثبت نام رایگان}