خبرهای داغ ، بازی و جایزه

برای شروع، ثبت نام کنید

بازی کنید و جایزه ببرید!

سایت مستر90، هر ماهه جوایز نفیسی به کاربران خود هدیه می کند. شما هم می توانید با ثبت نام رایگان، از این جوایز بهره ببرید.
ثبت‌نام رایگان
ثـــبـــت‌نـــام رایـــگان

ثبت نام به منزله پذیرفتن قوانین می‌باشد.

اخبار پدیده
اتحاد پدیده
15
3,298

مهدی رحمتی - کارلوس کی‌روش؛ دو روی یک سکه!

مهدی رحمتی - کارلوس کی‌روش؛ دو روی یک سکه!
برخلاف دیگر پست‌ها در مستطیل سبز، کمتر سنگربان بزرگی را سراغ داریم که توانسته باشد در عرصه مربیگری روزهای خوشی را سپری کند.

به گزارش "ورزش سه" پذیرش سکان سرمربیگری شهر خودرو از سوی مهدی رحمتی هر چند مشروط و در قامت سرمربی-گلر بود اما باعث شد تا نگاهی به تاریخ داشته باشیم که چه در فوتبال ایران و چه در فوتبال دنیا کدام سنگربانان بزرگ عزم خود را پس از دوران بازی جزم کرده‌اند که به عرصه مربیگری ورود کنند و در نهایت سرنوشت آن‌ها چگونه بوده است.

از دینو زوف، والتر زنگا و چهره نام آشنایی به نام کارلوس کی‌روش تا در فوتبال ایران بزرگانی همچون ناصر حجازی و احمدرضا عابدزاده و اکنون مهدی رحمتی که چنین ریسک بزرگی را پس از 19 سال حضور متوالی در لیگ برتر و ثبت رکوردهای گوناگون پذیرفته است.

شاید اگر بخواهیم در فوتبال اروپا این بررسی را انجام دهیم به 6 نام می‌رسیم؛ دینو زوف، والتر زنگا، کارلوس کی‌روش، پیتر شیلتون، ژان-ماری فاف و میشل پرودوم که هم سنگربانانی بزرگی بودند و هم به عرصه مربیگری ورود داشتند. البته کی‌روش کم‌تجربه ترین فرد در این لیست به لحاظ بازی است چرا که او فقط 6 سال بازی کرد و از 27 سالگی وارد جرگه مربیان شد.کسی که در کارنامه‌اش سکان هدایت تیم ملی ایران به چشم می‌خورد و اتفاقا با مهدی رحمتی روی دنده لج افتاد و این ستاره را از لیست خود کنار گذاشت.

حالا مهدی رحمتی از روز گذشته دقیقا در مسیری پای گذاشته که 42 سال قبل کارلوس کی‌روش گذاشته بود؛ هر چه رحمتی کارنامه بازیکنی‌اش طولانی و پرافتخار است، کی‌روش به دلیل اعلام استقلال موزامبیک از پرتغال فوتبال را رها کرده و کارنامه‌ای در دوران بازیکنی‌اش ندارد تا این‌چنین توی روی یک سکه را این دو چهره نام‌آشنا و پر سر و صدا در فوتبال ایران شکل دهند.

اما برخلاف رحمتی که هیچ تجربه سرمربیگری ندارد و حالا می‌خواهد از صفر در مشهد این مسیر را آغاز کند، کی‌روش دور دنیا را گشته و از سطح پایه کارش را آغاز کرده است؛ استارت دوران مربیگری او درست از دانشگاهی بود که او توانست در رشته ورزش از آن فارغ التحصیل شود و ترجیح داد نقطه صفر مربیگری خود را آنجا قرار دهد. شروع پلکانی که از آن‌جا آغاز شد و در تیم‌های پایه پرتغال ادامه داشت و سرانجام به سکان‌داری تیم ملی بزرگسالان پرتغال رسید.

او سپس ترجیح داد تجربه حضور در تیم‌های باشگاهی را به دست آورد و از اسپورتینگ به سبک دوران سرمربیگری ملی خود پلکانی کارش را شروع کرد خود را به دستیار سرالکس فرگوسن افسانه‌ای رساند و حتی روزی نفر اول نیمکت سرمربیگری رئال مادرید شد؛ پس از آن‌هم که دوباره تصمیم به بازگشت به عرصه ملی گرفت و در پرتغال، ایران و کلمبیا کارش را ادامه داد و اکنون امیدوار است در کلمبیبا درخشش خود در ایران را بتواند تکرار کند.

حالا قصه برای مهدی رحمتی هم تقریبا شباهت بسیاری به شروع کی‌روش دارد؛ از تیمی دور از پایتخت پر سر و صدا کار خود را آغاز کرده است. هر چند تحصیلات آکادمیک رحمتی در حوزه مربیگری پایین است و او باید در اتمام بازی‌های آسیایی و حدفاصل شروع لیگ بیستم به کلاس‌های مربیگری برود و آن را ادامه دهد، اما تجربه 20 سال حضور متوالی در فوتبال بدون تردید عصای دست سنگربان کهنه‌کار فوتبال ایران خواهد شد.

او بدون شک زمانی که به تصمیم غیرمنتظره خود فکر می‌کرده، به مانند خیلی دیگر از بزرگان باشگاه استقلال تصور رسیدن به نیمکت استقلال را برای خود می‌پرورانده اما به خوبی خود مهدی رحمتی که سالها در آنجا توپ زده می‌داند که مسیر رسیدن به استقلال شبیه به همان مسیر صعب العبوری است که کارلوس کی‌روش برای رسیدن به نیمکت منچستر یونایتد در دوران مربیگری باشگاهی خود یا در همان آغاز کارش از یک دانشگاه به نیمکت تیم ملی پرتغال طی کرد.

برچسب‌ها: رحمتی کی روش شهر خودرو

اگر حوصله خواندن ندارید، برای شنیدن اخبار روز فوتبال از هرجای ایران با شماره 9099070330 تماس بگیرید.

در مستر90، می توانید خبرها را پیگیری کنید، با طرفداران فوتبال در ارتباط باشید و جایزه ببرید! {ثبت نام رایگان}

2 0

154 هَنگِ اِکتِشاف (ح)1399/06/11

تمامی خدمات اين سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

logo-samandehi