خبرهای داغ ، بازی و جایزه

برای شروع، ثبت نام کنید

بازی کنید، خبر بخوانید و جایزه بگیرید

در مستر90 می توانید علاوه بر بازی و دنبال کردن اخبار فوتبالی، با سایر طرفداران تیم محبوبتان در ارتباط باشید و جوایز بی نظیری هم ببرید!
ثبت‌نام رایگان
ثـــبـــت‌نـــام رایـــگان

ثبت نام به منزله پذیرفتن قوانین می‌باشد.

اخبار بارسلونا
اتحاد بارسلونا
4
97,049

دستمزد قضاوت فغانی در جام‌ باشگاه‌های جهان برابر ۶ سال داوری

دستمزد قضاوت فغانی در جام‌ باشگاه‌های جهان برابر ۶ سال داوری
به گزارش گروه ورزش رویکرد، یک روز بعد از پایان نیم فصل مسابقات لیگ پانزدهم و تنها ساعاتی پس از فروکش کردن خبرهای داغ فوتبالی، خبر انتخاب علیرضا فغانی، داور بین‌المللی فوتبال ایران، برای قضاوت دیدار تیم‌های بارسلونا اسپانیا و ریورپلاته آرژانتین در فینال جام‌جهانی باشگاه‌ها که امروز (یکشنبه) در ورزشگاه یوکوهاما برگزار خواهد شد‌بار دیگر شور و هیجان فوتبال در رسانه‌های ورزشی و در میان هواداران فوتبال به جریان افتاد.
به گزارش سایت نود و به نقل از روزنامه بهار، انتخاب فغانی برای قضاوت در چنین دیداری با فاصله کمتر از دو هفته از خداحافظی عجیب محسن قهرمانی از قضاوت رقم خورد و باعث شد داوران ایرانی ‌بار دیگر به چهر‌ه‌های خبرساز در رسانه‌ها تبدیل شوند. این خبر هرچند اتفاقی مهم و افتخار‌آمیز برای جامعه داوران و همه اهالی فوتبال بود اما با توجه به هجمه‌های اخیر در قضاوت‌های داخلی فغانی این اتفاق تاحدودی برای مخاطبان شنونده داخل ایران عجیب و متناقض با نگاه‌های اخیر به قضاوت‌های داخلی این داور باتجربه بود. هرچند فغانی پیش‌ازاین در قضاوت‌های بین‌المللی خودش را به‌عنوان داوری قابل اتکا و مطمئن در رقابت‌های حساس معرفی کرده بود و چنین انتخابی ازسوی فیفا اتفاقی عجیب به‌نظر نمی‌رسد. با این ‌حال مسعود مرادی، داور باسابقه بین‌المللی و کارشناس مطرح داوری فعلی نگاه کارشناسانه‌ای به‌این انتخاب و تناقض‌های به‌وجودآمده داشته است.
آرامش روانی، رمز موفقیت داوران ایرانی در عرصه بین‌المللی
به جز علیرضا فغانی که درحال‌حاضر یکی از داوران شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی به‌حساب می‌آید مسعود مرادی و حسن کامرانی فر هم جزو داورانی هستند که تجربه قضاوت در بازی‌های مهم بین‌المللی را در کارنامه دارند و نکته مهم در کارنامه آن‌ها عملکرد ویژه در رقابت‌های خارجی در مقایسه با قضاوت‌های داخلی است. مسعود مرادی کارشناس داوری و داور پیشکسوت در واکنش به‌این اتفاق ضمن تبریک به علیرضا فغانی می‌گوید:« تجربه نشان داده که داوران فوتبال کشور در عرصه بین‌المللی بسیار موفق‌تر عمل کرده‌اند و خوشبختانه قضاوت‌های خارجی آن‌ها بدون حاشیه و اتفاق خاصی سرانجام مطلوبی داشته است. در کارشناسی چنین مسئله‌ای باید نگاه ویژه‌ای به فضای قضاوت داوران در دو عرصه متفاوت داخلی و بین‌المللی داشت و درنهایت به‌این نتیجه رسید که ذهن و روان داوران در مسابقات بین‌المللی به مراتب آرام‌تر و بدون دغدغه‌تر از قضاوت‌های داخلی آن‌هاست.»مرادی ادامه می‌دهد: «انتخاب علیرضا فغانی برای قضاوت رقابت حساس در فینال جام باشگاه‌های جهان، نشان‌دهنده کیفیت بالای داوران ایرانی و البته فرصتی برای تامل درباره رفتارهای غیرمنصفانه‌ای است که متاسفانه درقبال داوران ایرانی صورت‌گرفته است. بااین‌حال باید بگویم جامعه داوران به هیچ عنوان به‌دنبال فرصت‌طلبی درمقابل هجمه‌های منفی فوتبال در نگاه به داوران نیست و ما به‌هیچ‌وجه به دنبال استفاده ابزاری و چکشی عمل کردن و تسویه حساب با چنین اتفاقی نیستیم.»
عدم آشنایی بازیکنان و مربیان با قوانین داوری
مرادی در ریشه‌یابی مشکلات موجود بین فوتبالی‌ها و داوران، عدم آشنایی مربیان و بازیکنان با قوانین داوری را مسئله‌ای مهم ارزیابی می‌کند. او دراین‌باره می‌گوید:« متاسفانه عدم آشنایی و آگاهی بازیکنان و مربیان با قوانین داوری در کشور ما باعث شده تا شکاف عمیقی بین دو گروه ایجاد شود. جامعه داوران منکر وجود برخی مشکلات در برخی قضاوت‌ها نیست اما گاهی ناآشنایی با قوانین داوری در بین بازیکنان و مربیان باعث می‌شود تا دو گروه ناخواسته درگیر برخی اختلافات شوند که به‌هیچ‌وجه به صلاح مجموعه فوتبال نیست. ضمن اینکه متاسفانه داوران بین‌المللی حمایتی که ازسوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال نسبت به خودشان می‌بینند ازسوی مسئولان فوتبال داخلی نمی‌بینند.»
خودزنی جامعه داوری، عاملی برای بروز مشکلات
مسعود مرادی در نگاه کارشناسی به موضوع انتخاب فغانی به‌عنوان داور فینال مسابقات جام باشگاه‌های جهان، عدم اتحاد و هماهنگی بین جامعه داوران، پیشکسوتان و کارشناسان را عاملی برای بروز نگاه‌های منفی به داوری در عرصه داخلی می‌داند. او دراین‌باره می‌گوید: « من اعتقاد دارم عدم انسجام بین داوران، کارشناسان و پیشکسوتان عاملی برای بروز مشکلات در قضاوت‌های داخلی و نگاه‌های منفی به داوران است. متاسفانه برخی کارشناسان و پیشکسوتان درگیر تسویه حسا‌ب‌های شخصی هستند و چنین اختلافاتی باعث شده تا افراد خارج از جامعه داوری بتوانند از بروز چنین اختلافاتی سوءاستفاده کنند. مطمئنا اگر حمایت‌های لازم از داوران صورت بگیرد و خود داوران هم بیشتر قدر یکدیگر را بدانند شاهد فضای بهتری در داوری و نوع قضاوت‌ها داخل کشور خواهیم بود.»

انگیزه‌های مادی موثر بر نوع قضاوت‌ها
مسعود مرادی تفاوت مبالغ پرداختی در قضاوت‌های داخلی و بین‌المللی را نیز در نوع قضاوت‌ها موثر می‌داند. این داور پیشکسوت دراین‌باره می‌گوید: «به شخصه نمی‌توانم تضمین دهم که اگر افزایشی در حق‌الزحمه داوران در قضاوت‌های داخلی صورت بگیرد، کیفیت قضاوت‌ها بهتر خواهد شد اما به‌طور قاطع معتقدم حق الزحمه‌های داخلی به‌هیچ‌وجه در‌شأن داوران فوتبال ایران نیست. یک داور داخل ایران باید هزینه‌های مربوط به مربی دو و میدانی، پزشک شخصی و... را از جیب خودش پرداخت کند و با وجود چنین مخارجی بابت هر قضاوت در لیگ برتر ۶۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این مبلغ در مقایسه با حق‌الزحمه داوران در سطح بین‌المللی واقعا ناچیز است. هرچند حق‌الزحمه قضاوت در بازی‌های آسیایی هم چندان بالا نیست اما درمورد شخص علیرضا فغانی باید بگویم که حق‌الزحمه او برای قضاوتی مثل فینال جام باشگاه‌های جهان برابر با ۶ سال قضاوت در ایران است!»
اتحاد ایرانی برای حمایت از فغانی
با وجود نگاه‌های متناقض داخلی و خارجی موجود به علیرضا فغانی، او حالا چهره‌ای برای مطرح‌کردن نام ایران در عرصه بین‌المللی است. داوری که حتی با وجود تحمل محرومیت دو ماهه به‌خا

برچسب‌ها: فغانی داوری جام باشگاه های جهان قهرمانی ایران بارسلونا سطح بین‌المللی

اگر حوصله خواندن ندارید، برای شنیدن اخبار روز فوتبال از هرجای ایران با شماره 9099070330 تماس بگیرید.

در مستر90، می توانید خبرها را پیگیری کنید، با طرفداران فوتبال در ارتباط باشید و جایزه ببرید! {ثبت نام رایگان}

6 0

777 Amir----mohamad1394/09/29

تمامی خدمات اين سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

logo-samandehi