خبرهای داغ ، بازی و جایزه

برای شروع، ثبت نام کنید

بازی کنید و جایزه ببرید!

سایت مستر90، هر ماهه جوایز نفیسی به کاربران خود هدیه می کند. شما هم می توانید با ثبت نام رایگان، از این جوایز بهره ببرید.
ثبت‌نام رایگان
ثـــبـــت‌نـــام رایـــگان

ثبت نام به منزله پذیرفتن قوانین می‌باشد.

اخبار سایر
اتحاد سایر
62
0

ستارگان در خطوط و الگوهای رادیکال - پیراهن‌های باشگاه‌های فوتبال نمادین آفریقا

ستارگان در خطوط و الگوهای رادیکال - پیراهن‌های باشگاه‌های فوتبال نمادین آفریقا
ژولیان لورنز درباره پیراهن‌های برتر تاریخ خود در فروشگاه Classic Football Shirts در لندن صحبت می‌کند. (3:06)

پیراهن‌های تیم‌های ملی آفریقا معمولاً به عنوان برخی از نمادین‌ترین پیراهن‌ها در تاریخ فوتبال شناخته می‌شوند، با تلاش‌های فراموش‌نشدنی مانند زئیر 1974، نیجریه 2018 و طراحی بی‌آستین پومای کامرون در 2002 که هنوز هم تا امروز جشن گرفته می‌شود.

آیا در نظر گرفتن پیراهن‌های تیم‌های باشگاهی آفریقا با همان هیجان و شور و شوق صورت می‌گیرد؟ کمتر پیش می‌آید که پیراهن‌های تیم‌های داخلی این قاره به همان اندازه مورد توجه قرار گیرند، اما پیراهن‌هایی که توسط تیم‌های داخلی این قاره پوشیده می‌شود نیز باید به عنوان یادگاری‌های جاودانه و بیانیه‌های مد در نظر گرفته شوند.

در اینجا برخی از پیراهن‌های محبوب ما آمده است.

تیم ال‌آهلی که در سال‌های 2005 و 2006 عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آفریقا را به دست آورد، از پیراهن‌های عالی‌ای برخوردار بود که در دوران همکاری تولیدکننده مشهور پومای این باشگاه طراحی شده بود.

این تولیدکننده آلمانی با طراحی ساده، لوگوی برجسته اسپانسر Vodafone را با طرح‌های قرمز رنگ زیبا ترکیب کرد تا مجموعه‌ای بی‌زمان از پیراهن‌ها خلق کند که لباس‌هایی عالی برای این تیم شگفت‌انگیز و همه‌جانبه بود.

اما هیچ چیز به اندازه فینال لیگ قهرمانان 2006 بهتر از این پیراهن‌ها نبود، جایی که محمد ابوتریکه بزرگ‌ترین لحظه باشگاه آفریقا را برای آن‌ها رقم زد.

این هافبک مهاجم در اوج قدرت خود، یک گل شگفت‌انگیز در دقیقه 92 در بازی برگشت مقابل سی‌اس سفاکسیان به ثمر رساند و یک وولی با پای راست از بیرون محوطه جریمه زد تا عنوان را هنگامی که شیاطین سرخ فقط چند ثانیه با باخت به دلیل گل‌های زده خارج از خانه فاصله داشتند، کسب کند.

جشن ابوتریکه، با دویدن به سمت نیمکت در حال جشن گرفتن، در حالی که پیراهن نمادین شماره 22 خود را می‌پوشید و شماره‌اش به طور مرکزی در جلوی پیراهن بدون اسپانسر درج شده بود، تصویری تعیین‌کننده از افسانه فرعون‌ها و بزرگ‌ترین چرخه باشگاهی بود که قاره آفریقا شاهد آن بوده است.

پیراهنی که ال‌آهلی در جام جهانی باشگاه‌های 2006 پوشید، حتی ممکن است بهتر باشد، با افزودن اسپانسر Vodafone، لوگوی Puma به صورت مرکزی و شماره 22 ابوتریکه که به سینه راست منتقل شده بود.

سه ستاره بالای نشان ال‌آهلی بیشتر از همیشه با افتخار پوشیده شدند، در حالی که پومای موجود در شانه‌های پیراهن به شکلی شیک طراحی شده بودند و این زمانی بود که غول‌های قاهره به مدال برنز در ژاپن دست یافتند.

پیراهن دیگری که برای پیروزی در لیگ قهرمانان آفریقا طراحی شده بود، پیراهن مزامبه در سال 2010 بود که به نظر می‌رسید بازگشتی به دوران ساده‌تر و ناب‌تر باشد... هرچند که این امر به طور ناخواسته بود.

"لوس کوربو" (کلاغ‌ها) طراحی کلاسیک سیاه و سفید خود را برای بازی برگشت فینال مقابل اسپرانس پوشیدند، پس از اینکه در پی پیروزی 5-0 در بازی رفت، اسپانسر خود را تغییر دادند.

آن‌ها با همین پیراهن موفق به شکست اینترناسیونال شدند تا اولین تیم آفریقایی باشند که به فینال جام جهانی باشگاه‌ها راه پیدا کردند - نقطه عطفی برای تیمی که قهرمانی‌های پیاپی آفریقا را به دست آورده بود.

پیروزی در فینال مقابل تیم اینترناسیوناله ساموئل اتوئو گام بلندی بود که در فینال ابوظبی باختند، اما این مسابقه همچنان به عنوان یک نقطه عطف برای غول‌های آفریقای احیا شده باقی ماند - و آن‌ها در امارات متحده عربی به بهترین شکل ظاهر شدند.

اسپانسر آن‌ها شرکت محلی معدن‌کاری کاتانگا بود که به اختصار "MCK" بر روی پیراهن درج شده بود، متخصصان داخلی در استخراج مس که آرزو داشتند تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت معدنی آفریقا شوند.

آرزوهای این شرکت به طور کامل محقق نشد، اما این مناسب بود که گیون سینگولما - ستاره تیم ملی زامبیا "کپراهای مس" - با این پیراهن و این اسپانسر برای غول‌های لوآمبوشی درخشید.

برای برخی، تریسور امپوتو، که در اوج قدرت خود بود و با حرکات پا دفاع‌های آفریقایی را گیج می‌کرد، هیچ‌گاه بهتر از زمانی که این طراحی تک‌رنگ آدیداس را پوشید، نبوده است.

مزامبه در سال‌های اخیر پیراهن‌های شیکی پوشیده است، به ویژه زمانی که از طراحی پوست تمساح به عنوان اشاره‌ای به خزنده روی لوگوی باشگاه استفاده کرده است، اما هیچ‌کدام به اندازه این کلاسیک به یادگار نمانده‌اند.

این پیراهن در آفریقای جنوبی به طور کامل محبوب نبود، با برخی از طرفداران "کیف‌های طلا" که نتوانستند طراحی‌ای را بپذیرند که آن را بیش از حد تغییر از ظاهر سنتی باشگاه می‌دانستند.

با این حال، این طراحی بلندپروازانه در خارج از کشور مورد ستایش قرار گرفت، با طرحی پرجنب‌وجوش و مسحورکننده که بی‌چون‌وچرا برداشت انقلابی از طراحی نمادین "آماکوسی" و طرح رنگی آن بود.

الگوی نوآورانه نایک با لوگوی ووداکام ترکیب شد و در حالی که این ترکیب طبیعی با رنگ‌های طلایی و سیاه "کیف‌ها" نبود، با پیراهن سفید خانه به زیبایی تکمیل شد، با تکرار خطوط پیراهن خانه در آستین‌ها.

این نوع انتشار همچنان دلیل موجهی برای اشاره به "کیف‌ها" به عنوان "پسران جلا" را فراهم می‌آورد، و به قدری حریفان را مسحور کرد که تقریباً منجر به کسب عنوان لیگ شد.

تیم ارنست میدندورپ 19 گل در 11 بازی اول خود به ثمر رساند، برای اولین بار در پنج سال گذشته شش بازی متوالی را برد، و تا آخرین هفته بازی‌ها در صدر جدول قرار داشت و در نهایت دو امتیاز کمتر از قهرمانان پیاپی ماملودی سانداونز به پایان رساند.

پوشیدن این لباس‌ها به "کیف‌ها" کمک کرد تا خلاقیت و قاطعیتی را که آنها را به محبوب‌ترین نهاد فوتبال آفریقای جنوبی تبدیل کرده است، دوباره کشف کنند؛ هواداران چه چیزی برای چنین رقابت مستمری برای عنوان - در حالی که این‌گونه شیک لباس پوشیده بودند - در فصل‌های اخیر می‌دادند!?

آیا تانزانیا می‌تواند به سرزمین بعدی طراحی‌های نمادین پیراهن‌های آفریقایی تبدیل شود؟

مطمئناً به نظر می‌رسد که اینطور است، با توجه به انتشارهای اخیر از غول‌های داخلی سیمبا اس سی و یانگا، که گاهی به نظر می‌رسد که در تلاش هستند تا یکدیگر را در زمینه مد و فوتبال از هم پیشی بگیرند.

پیراهن جدید سیمبا با طراحی آبی آسمانی برای جام کنفدراسیون CAF که این هفته در دارالسلام رونمایی شد، به گفته یکی از مقامات لونیاسی، برای "انرژی دادن به بازیکنان [باشگاه] هنگامی که با بهترین تیم‌های آفریقا رقابت می‌کنند" طراحی شده است.

پیراهنی که برای این فصل توسط رقیبان سرسخت یانگا منتشر شده، ممکن است حتی بهتر باشد، که شاهدی بر سرمایه‌گذاری بیشتر و آزادی خلاقانه در پشت لباس‌های برخی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های آفریقا است.

با طراحی پیچیده شانه‌ها، طرح‌های رنگی زیبا و ویژگی‌های باشکوه، مجموعه‌های اخیر یانگا استانداردهای جدیدی برای پیراهن‌های باشگاه‌های آفریقایی تعیین کرده‌اند.

توجه به تولیدکنندگان محلی - در مورد یانگا، شرکت غالیب سعید محمد لیمیتد تانزانیا - به تیم‌های آفریقایی کمک می‌کند تا از الهام‌های تیم‌های ملی پیروی کرده و از قالب‌های پیراهن ثابت و غالب در دنیای فوتبال آزاد شوند.

اگر حوصله خواندن ندارید، برای شنیدن اخبار روز فوتبال از هرجای ایران با شماره 9099070330 تماس بگیرید.

در مستر90، می توانید خبرها را پیگیری کنید، با طرفداران فوتبال در ارتباط باشید و جایزه ببرید! {ثبت نام رایگان}

0 0

2 شیجاک1403/09/01

هیچ خبر مرتبطی یافت نشد!

تمامی خدمات اين سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

logo-samandehi