خبرهای داغ ، بازی و جایزه

برای شروع، ثبت نام کنید

بازی کنید و جایزه ببرید!

سایت مستر90، هر ماهه جوایز نفیسی به کاربران خود هدیه می کند. شما هم می توانید با ثبت نام رایگان، از این جوایز بهره ببرید.
ثبت‌نام رایگان
ثـــبـــت‌نـــام رایـــگان

ثبت نام به منزله پذیرفتن قوانین می‌باشد.

اخبار آمریکا
اتحاد آمریکا
12
2,104

ازتولد یک ایده فرانسوی تا تسخیر همیشگی با تهاجم برزیلی

ازتولد یک ایده فرانسوی تا تسخیر همیشگی با تهاجم برزیلی
"ژول ریمه" ایده برگزاری جام جهانی را در تاریخ ۵ ژانویه ۱۹۲۷ به اعضای کنگره فیفا ارائه کرد.
یست و یکمین دوره جام جهانی فوتبال در حالی از ۱۴ ژوئن تا ۱۵ ژولای ۲۰۱۸ (۲۴ خرداد تا ۲۴ تیر ۱۳۹۷) در روسیه برگزار می‌شود که حدود یک قرن پیش ایده اصلی برگزاری این رقابت‌ها به ذهن ژول ریمه، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال فرانسه رسید و او با تلاش و پیگیری فراوان در نهایت موفق شد در سال ۱۹۳۰ نخستین دوره جام ژول ریمه (جام جهانی فعلی) را برگزار کند.

ژول ریمه ۱۴ اکتبر ۱۸۷۳ در ناحیه «توله اوت مون» فرانسه به دنیا آمد، اما در سال ۱۸۸۴ همراه با خانواده اش به پاریس مراجعت کرد. او در سال ۱۹۸۷ یک تیم فوتبال به نام ستاره سرخ تاسیس کرد و در ادامه همراه با برخی دوستانش یک لیگ در سطح محلات راه انداخت. ژول همچنین تحصیلاتش را در سطح وکالت ادامه داد.

این وکیل فرانسوی در سال ۱۹۰۴ از ارکان اصلی تشکیل فدراسیون بین المللی فوتبال بود، اما با وجود اینکه ژول ریمه و همکارانش قصد داشتند مسابقات بین المللی فوتبال را به شکل حرفه‌ای برگزار کنند، اما فوتبال به عنوان یک ورزش آماتوری در المپیک ۱۹۰۸ شرکت کرد. با این وجود آغاز جنگ جهانی اول برنامه‌های ژول ریمه و یارانش را به وقفه انداخت و او ترجیح داد به عضویت ارتش کشورش درآید.

پس از اتمام جنگ جهانی اول و در سال ۱۹۱۹ "ژول ریمه" به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه انتخاب شد و تا سال ۱۹۴۲ هم این سمت را برعهده داشت. ژول ریمه اول مارس ۱۹۲۱ پس از "گورین" فرانسوی و "برلی وولفال" انگلیسی به عنوان سومین رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) انتخاب شد تا بیش از پیش برای برگزاری جام جهانی مصمم‌تر شود. ریمه تصمیم گرفت برای پست معاونت فیفا از هنری دلونای، هم وطن خود استفاده کند.

هرچند انگلیس، ولز و اسکاتلند که خود را خالق فوتبال می‌دانستند و همچنین برخی کشور‌های اروپای شمالی مخالف ایده ژول ریمه بودند، اما او با حمایت کشور‌هایی مانند ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، یوگسلاوی، برزیل، آرژانتین، اروگوئه و شیلی سرانجام توانست با ۲۶ رای موافق ایده‌ای که سال ۱۹۲۰ در کنفرانس آنتورپ بلژیک مطرح کرده بود پس از هشت سال در نشست ۲۶ می ۱۹۲۸ فیفا که در آمستردام برگزار شد به کرسی بنشاند. البته در ۵ ژانویه ۱۹۲۷ ژول ریمه ابتکار برگزاری جام جهانی را به اعضای کنگره فیفا ارائه داده بود و کنگره فیفا سال ۱۹۲۸ همزمان با برگزاری المپیک آمستردام نشستی را در این شهر تشکیل داد و با طرح ژول ریمه موافقت کرد که حمایت کشور‌های آمریکای جنوبی در این امر بسیار تاثیرگذار بود. ژول ریمه تا ۲۱ ژوئن ۱۹۵۴ ریاست فیفا را برعهده داشت تا با ۳۳ سال حضور در این سمت بین تمام روسای تاریخ فیفا رکورددار باشد. او ۱۶ اکتبر ۱۹۵۶ و در ۸۳ سالگی چشم از جهان فرو بست. ژول ریمه یک جایزه صلح نوبل را هم در کارنامه دارد.

ژول ریمه و همکارانش اعضای فیفا برای انتخاب نخستین میزبان جام جهانی با مشکلات زیادی روبه رو شدند، اما رئیس فیفا با پیش کشیدن این بحث که اگر بازیکنان حرفه‌ای از فوتبال المپیک حذف شوند، اروگوئه به عنوان قهرمان فوتبال المپیک در سال‌های ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ قدرت خود را در صحنه بین المللی از دست می‌دهد و همچنین مانور روی امکان برپایی جشن صدمین سال استقلال اروگوئه در سال ۱۹۳۰ مسئولان این کشور را مجاب کرد میزبانی نخستین دوره جام ژول ریمه را قبول کنند. سرانجام اعضای کنگره فیفا در نشستی که ۱۸ می ۱۹۲۹ در بارسلونا اسپانیا برگزار شد، اروگوئه را به عنوان میزبان نخستین دوره جام جهانی انتخاب کردند.

با این وجود ۴ عضو بریتانیایی فیفا به دلیل زد و بند‌های سیاسی نخستین دوره جام ژول ریمه را تحریم کردند. از طرفی مسافت طولانی اروگوئه با کشور‌های اروپایی و اینکه تیم‌های این قاره تنها با استفاده از قایق امکان سفر به این کشور واقع در آمریکای جنوبی را داشتند سبب شد ایتالیا، اسپانیا، سوئد و هلند از شرکت در جام جهانی انصراف دهند و تنها فرانسه، یوگسلاوی، رومانی و بلژیک دعوت میزبان را برای حضور در جام جهانی قبول کنند.

با اینحال اساسی‌ترین مشکل اروگوئه برای میزبانی از جام جهانی نداشتن ورزشگاهی مناسب برای انجام دیدار‌ها بود. مسئولان اروگوئه از زمان انتخاب این کشور به عنوان میزبان جام جهانی تنها هشت ماه برای تاسیس ورزشگاهی که در شان برگزاری این رقابت‌ها باشد فرصت داشتند. به دلیل امکانات محدود اروگوئه دولت از مردم تقاضای کمک کرد و آن‌ها با تمام توان همراه دولتمردان شدند تا سرانجام ورزشگاه ملی مونته ویدئو به بهره برداری رسید.

جام قهرمانی این رقابت‌ها هم با هنرنمایی آبل لافلور، مجسمه ساز فرانسوی به ارتفاع ۱۲ اینچ و وزن ۸ پوند (۴۸۰/۳ کیلوگرم) از طلای جامد ساخته و طبق توافق اعضای فیفا قرار شد هر تیمی که سه بار فاتح آن شود، به عنوان مالک همیشگی جام آن را به خانه ببرد.

سرانجام نخستین دوره جام جهانی از ۱۳ تا ۳۰ جولای ۱۹۳۰ با حضور آرژانتین، اروگوئه، بولیوی، پرو، پاراگوئه، شیلی، برزیل، آمریکا، مکزیک، بلژیک، رومانی، فرانسه، یوگسلاوی و اروگوئه برگزار شد و در نهایت با قهرمانی میزبان به پایان رسید.

برچسب‌ها: ژول ریمه نقنش کشورهای امریکایی در شکل گ

اگر حوصله خواندن ندارید، برای شنیدن اخبار روز فوتبال از هرجای ایران با شماره 9099070330 تماس بگیرید.

در مستر90، می توانید خبرها را پیگیری کنید، با طرفداران فوتبال در ارتباط باشید و جایزه ببرید! {ثبت نام رایگان}

5 0

36 ♕تــاج تــهران♕1396/10/16

هیچ خبر مرتبطی یافت نشد!

تمامی خدمات اين سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

logo-samandehi